Vad gör en lärare?
Vad är det som gör en bra lärare?
Dessa frågor finns många svar på men överens kan man vara om att en lärare är den som skall lära eleverna t.ex. räkna, läsa och skriva. Men det krävs mer eller? Grundläggande för en lärare måste väl vara att lära ut till sina elever, att motivera dem mm. En lärare behöver många egenskaper. Det sägs att lärare skall vara den som kan mest om det den lär ut och det är väl rätt. Men om lärare i vår tid har svårt att få alla elever att uppnå de mål som är utställda så måste väl något vara fel? Kan man ändra läroplaner och styrdokument så att de blir specifika? Mer individualiserade? Som de är idag är de väldigt lätt att tolka dem olika för skolor och lärare.
27 september 2010
26 september 2010
Lärare av imorgon Del 3
Läser i Carlgren och Marton (2007) att vi behöver en kunskapsvision för skolan där vi kan se vilka kunskaper vi behöver för att leva i ett samhälle vi trivs i och vilka individer vi vill dela detta med. Den skall också visa vad som är viktigast med skolan. Hur kan man göra skolan komplett ur alla synvinklar, hur kan man skapa en skola som passar och fungerar för alla?
Vilka kunskaper vi behöver i samhället, det handlar om den bakgrund vi har och vad vi har för visioner inte vill vi att alla skall vara lika, men i skolans värld kan det vara lätt att dra alla över en kant.
Vi behöver se till alla individer och inse värdet av att vara en, individualisera skolan till viss del.
Sedan skall föräldrarna ta sitt ansvar i skolfrågan och engagera sig mer, inte bara tro att allt bara fungerar.
Vilka kunskaper vi behöver i samhället, det handlar om den bakgrund vi har och vad vi har för visioner inte vill vi att alla skall vara lika, men i skolans värld kan det vara lätt att dra alla över en kant.
Vi behöver se till alla individer och inse värdet av att vara en, individualisera skolan till viss del.
Sedan skall föräldrarna ta sitt ansvar i skolfrågan och engagera sig mer, inte bara tro att allt bara fungerar.
22 september 2010
Carlgren och Marton Del 2
Vad vi tidigare kallat ”det traditionella skolarbetet” består av klassundervisning varvat med enskilt arbete Carlgren och Marton 2007 sid. 176
Detta har ställt stora frågeställningar runt om i landet, vi ser debatter, granskningar mm. Där vi ser att barnens kunskaper skiftar enormt mycket och att många lärare har problem med att ”hålla klassen samlad”. Vad detta beror på tros vara att det enskilda arbetet i klasserna ökat. I grundskolan behöver man försöka anpassa arbetet för alla, samtidigt som det behöver finnas en balansgång för att ta vara på alla elevers vilja och motivation att lära sig mer. Att förnya klassundervisningen och göra den intressant för alla kan vara ett steg i den riktningen.
Hur undervisningen ska organiseras i en skola som i ökande utsträckning präglas av elevernas individuella arbeten blir en alltmer framträdande fråga. Carlgren och Marton 2007 sid. 178
Carlgren och Marton (2007 )Del 2
När jag läste Carlgren och Marton fastnade jag för detta experiment som är väldigt intressant i många aspekter och synvinklar.
Carlgren och Marton (2007) gör ett tankeexperiment där vi skall föreställa oss att ett spädbarn bara får språklig stimulans genom en talsyntesapparat. Den har en röst med samma dialekt, samma tonfall, samma ljudstyrka mm. Efter detta experiment kan man sedan dra slutsatserna att barnet inte skulle kunna förstå andra dialekter, andra tonfall (t.ex. när man blir arg, ledsen, glad mm.).
Med detta i åtanke förstår man varför man talar på ett visst sätt och har ett mycket tydligt kroppsspråk när man är i närheten av ett spädbarn.
Viktigt är också att inse hur betydelsefullt det är att få denna erfarenhet redan som liten.
16 september 2010
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)