Vad gör en lärare?
Vad är det som gör en bra lärare?
Dessa frågor finns många svar på men överens kan man vara om att en lärare är den som skall lära eleverna t.ex. räkna, läsa och skriva. Men det krävs mer eller? Grundläggande för en lärare måste väl vara att lära ut till sina elever, att motivera dem mm. En lärare behöver många egenskaper. Det sägs att lärare skall vara den som kan mest om det den lär ut och det är väl rätt. Men om lärare i vår tid har svårt att få alla elever att uppnå de mål som är utställda så måste väl något vara fel? Kan man ändra läroplaner och styrdokument så att de blir specifika? Mer individualiserade? Som de är idag är de väldigt lätt att tolka dem olika för skolor och lärare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar